2006/08/13

Det var bättre förr

Min kompis högstadielärarinnan skall börja undervisa i matte och tänker fräscha upp sina kunskaper genom att läsa matematik C på Komvux.

- På den här kursen måste ni ha en grafritande miniräknare från Texas Instrumets.
- Räcker det inte om jag har den (icke grafritande) miniräknare som min man hade på Chalmers?
- På Chalmers räcker det, men inte här.

På Komvux kräver man alltså att eleverna skall ha en grafritande miniräknare eftersom läroboken helt bygger på att man har det. Varför har man gjort så? Grafritande räknare kan vara ett bra stöd för att ge ett hum om hur diverse funktioner beter sig och rätt använd kan den kanske komplettera en lärobok. Tyvärr så tror jag inte det fungerar så så utan man får istället studenter där många är helt lost utan sina miniräknare. Jag har själv sett uppgivenheten i deras ögon när de kommer till högskolan och den nitiske labhandledaren förbjuder dem att att plotta sina mätresultat på miniräknaren (eftersom de inte då inte får någon känsla för funktionerna och alltför ofta inte alls har koll på vad de har på axlarna). Inte undra på att gymnasisterna bara blir sämre på matematik.

För övrigt är jag helt övertygad om att det går alldeles utmärkt att lära sig matematik C utan grafritande miniräknare, det blir bara lite jobbigare för läraren.

No comments: