2007/04/08

...och kryddar med johannesört kryddnejlika...

Det blev till slut två olika snapskryddningar, båda helt drickbara. Den första bestod av ca en kvarting vodka, skalet från en liten citron samt knappt en matsked dillfrön. Det hela fick dra i 1,5 dygn innan kryddorna silades bort. Det smakade en hel del citron och till nästa gång (om det blir någon) så kommer jag minska på citronskalet och öka dillen. Den andra kryddningen var något mer experimentell men målet var att efterlikna OP. Färsk fänkål, anisfrön, dillfrön, korianderfrön och lite färsk koriander blandades med en dryg deciliter vodka. Jag slängde dessutom i lite kryddnejlika som jag hittat i ett skåp. Kryddnejlikan fick jag fiska upp igen efter ett dygn eftersom eftersmaken dominerades alltför mycket av kryddnejlika. Slutresultatet blev ganska bra, smak av anis/fänkål i början och en ton av kryddnejlika i slutet. Till midsommar skippar jag nog kryddnejlikan och lägger till kummin (som heter caraway på engelska, cumin är spiskummin).

No comments: