2008/02/10

Tunnelbana och sånt

Har just spenderat en vecka i Stockholm där man försökt lära mig att programmera LabVIEW på ett vettigt sätt.
Jag tror faktiskt att jag tycker om Stockholm. Det kan ha att göra med att det är en väldigt vacker stad eller min konstiga fascination för tunnelbanor. Jag gillar de konstnärligt utsmyckade stationerna man har i Stockholm och känslan av att åka ned i underjorden. Topplista över de tunnelbanor jag besökt:
  • Stockholm - p.g.a. utsmyckningen av stationerna.
  • London - världens äldsta tunnelbana, ett virrvarr av cylindrinska gångtunnlar.
  • Berlin - är egentligen mer fascinerad av S-Bahn än U-Bahn i Berlin. Tåg som går på räls sju meter över marken och en halvmeter från närmaste husvägg måste man bara tycka om. Extra plus till de stora risiga stationerna som finns i gamla Östberlin, t.ex. Ostkreuz.
  • Lyon - mest p.g.a. att de har förarlösa tåg på vissa sträckor.

Nu skall det väl också sägas att jag inte tror att jag skulle vilja bo Stockholm. Att bo på ett hotell på gångavstånd från Råsunda och AIKs träningsanläggning Skytteholm kändes inte heller helt bra.

Uppdatering:
Jag hittade en riktigt cool fotoblogg som lyckas förmedla Ostkreuz karaktär. Jag tror stationen håller på att renoveras, hoppas det inte förstör stämningen alltför mycket. Behöver det tilläggas att jag verkligen älskar Berlin?

1 comment:

Anonymous said...

Känner igen det där om Stockholm, en god vän till mig (före detta Stockholmare) sade en gång;
"Stockhom är en fin stad, synd att det är ett j***a pack som bor där!"

Heja Blåvitt!