2008/10/18

Skomode

Seglarskor.

Varför tillverkas fortfarande seglarskor? Och kanske ännu mer förbryllande; varför köper folk fortfarande seglarskor? Jag skulle kunna acceptera det bland seglare men söndagsflanörer i stan? Kom igen. Seglarskons funktionalitet i sig kan också i frågasättas. Jag har förstått att de har sulor som gör att man inte halkar på däcket och viktigast av allt; deras nästintill obefintliga mönstring gör att det inte fastnar grus i sulorna som kan repa däcket, men varför är de gjorda i läder och har lädersnören? För att inte tala om de små hålen på sidan med ett lädersnöre i, vad fyller de för funktion?

1 comment:

Anonymous said...

Tjavars, efter att ha uteslutande gått i seglarskor sedan gymnasiet kan jag bara säga att de är de bäkvämaste fotbeklädnader jag någonsin har haft. Lädret formar sig ganska fort efter fötterna och fötterna luktar inte gammal ost efter en hel dag i dem (i alla fall inte mina fossingar). Jag kan hålla med att lädersnören är riktigt korkat, men jag knyter dem bara en gång per par...