2008/10/04

Trepassleden a.k.a. jojo-leden

Bättre jättesent än aldrig?

Jag har ett svagt minne av att jag någon gång lovat att komma med en rapport från tre-pass-leden som avverkades i somras. Innan fjällvandringen försökte jag läsa på om den planerade rutten från Tarfala till Unna Räita och på internet snackade folk om svårforcerade bergspass, glaciärer och eventuellt behov av stegjärn. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att ta sig upp (och ned) för regnvåta klippbranter med hjälp av både händer och fötter och ta bökiga omvägar för att undvika glaciärer, allt med 20 kg packning på ryggen. Jag och kompanjon Don Fanucci hade förmodligen rejäl tur med vädret eftersom alla de farhågor jag hade innan turen kom på skam. Visst var det lite brant på sina ställen men glaciärerna visade sig vara snälla, sprickfria och snötäckta så uppför kunde man ofta "kick-steppa" uppför snön och nedför gick det ännu lättare (vågade dock inte testa "glissading", dvs åka stjärtlapp). Regnet höll sig undan tills dess att vi slagit upp vårt tält eller nått Unna Räita-stugan. Ett praktiskt tips till eventuella framtida vandrare kan vara att tälta i Kaskasavagge eftersom Goubirvagge inte erbjuder särskilt många tältplatser (det skall enligt uppgift finnas men man får gå en bit). Nedan följer ett antal foton från promenaden där undertecknad försökt rita in färdvägen.


Från Tarfala-sjön går man upp till höger om glaciären. Kommer man från andra hållet är det nog bra att hålla till höger när man kommer över kammen annars hamnar man lätt i ett väldigt brant parti.

När man traskat förbi Kasskasajaure(?) tar man sig ned för passet mellan Drakryggen och Kaskasatjåkka ner i Guobirvagge och runt sjön för att sedan ta sig an pass nummer två.

Tillbakablick från passet mellan Kaskasavagge och Guobirvagge...

...och en blick in i Kaskasavagge från samma pass. Vi tältade i Kaskasavagge.

Vy ner i Unna Räitavagge från passet mellan Knivkammen och Pyramiden.

Unna Räitastugan i förgrunden och vandringsvägen nedför glaciären från passet. Knivkammen till höger. Från stugan går man lämpligen ut längs dalen för att så småningom komma på leden som går mellan Sälka och Nallo. Med de fördelaktiga yttre förutsättningar vi hade gjorde vi turen från Tarfala till Sälka på drygt 1,5 dagar.

No comments: