2009/01/01

Nytt år igen

Läge att skriva den numera mer eller mindre årliga nyårsfunderingen, med tillbakablickar och framtidsutsikter. Det gångna året har trots allt varit ganska bra för mig personligen, med den självklara höjdpunkten att jag lyckats landa ett jobb. Det är inget forskningsjobb och självklart oroar jag mig för att de skall komma på att jag alls inte duger till jobbet eller att den allerstädes närvarande krisen skall drabba företaget genom uppsägningar. Det sistnämnda har varit mycket nära då stora moderbolaget varslade ca 25% av sina anställda i Göteborg. Som tur var tillhör jag ett dotterbolag som inte drabbades av varslen, hade det inte varit så hade jag åkt ut med huvudet före p.g.a. turordningsregler. Sommaren bjöd också på en hel del roliga resor; bröllop i Warszawa och på Irland, fegklättring i Polen, fjällvandring i Sverige och weekend i Berlin. Ovanligt aktivt för en lat bloggare.

När det gäller 2009 så ligger som vanligt fokus på arbete; att försöka behålla och utveckla mig inom det jobb jag har eller möjligen hitta drömjobbet. Till detta läggs givetvis den obligatoriska visan om att bli en bättre människa, träna mer, gå på fler konserter, klättra mer, göra tuffare vandringar, odla min bekantskapskrets samt ta fler initiativ. Just min initiativlöshet är något som gjort sig extra påmind under det gångna året av någon anledning. Jag har en otrevlig tendens av att vara nöjd med saker som de är istället för att lyfta blicken, titta på andra och tänka "Åh, så bra de har det. Så vill jag också ha det. Det skall jag skaffa mig!" Skärpning på den fronten!

Peace out.

No comments: