2009/04/01

Vem stjäl tryckluftsmojänger?

Undertecknad äger ingen bil och är synnerligen ointresserad av bilar. Dock så äger han en cykel som är utrustad med bildäcksventiler. I helgen byttes det innerslang på bakdäcket och då inser man att man ju behöver en sån där tryckluftsmojäng för bildäck som de har på bensinstationer för att kunna pumpa det nya däcket. Eftersom bensinstationen runt knuten har blivit obemannad och helautomatisk finns där inte längre någon luftstation så man får bege sig lite längre bort (ca 900 m). Väl framme inser man att den tryckluftsmojäng som de normalt sett har där inte finns på plats. Förmodligen plockas den undan när butiken på bensinstationen är stängd. Bara att vända på klacken och bege sig till nästa bensinstation som ligger rakt åt motsatt håll. Såg ni en pajsare som irrade runt i Gamlestan i söndags med ett cykelhjul i handen så var det alltså jag. Lyckligtvis hade nästa bensinstation öppet en söndageftermiddag och däcket blev pumpat.

På väg hem från jobbet idag konstaterade jag att i stort sett alla bensinstationer tydligen plockar in sina tryckluftsmojänger när de stängt. Jag stannade vid tre olika stationer för att fylla cykeldäcket med lite extra luft men bet i gräset på alla tre. Vem vill egentligen stjäla tryckluftsmojänger? Vart är vårt samhälle på väg?

3 comments:

slabbe said...

Ja, av ilska knyter jag min näve i tyst samförstånd. Dessutom har en stor teknisk högskola i stan tagit ett policybeslut att inte supporta dylika cykelventiler; det ingår helt enkelt inte i den "gemensamma modellen" att nyttja sådana velocipeder.

Maria Abrahamsson said...

"Vem vill egentligen stjäla tryckluftsmojänger?"

En vild chansning är att studenter, tex från den nämnda tekniska högskolan men säkert också från GU, i onyktert tillstånd kan tycka att det är en mycket begåvad ide att stjäla tryckluftsmojänger...

Unknown said...

Det är ett lite underligt fenomen det där, för här i den del av Köpenhamn där jag bor tar de in sladdarna i butiken, vilket gör att jag i princip aldrig kan pumpa upp min cykel då de öppnar klockan 9.30 och stänger runt 17, men i Nørrebro där det är långt högre grad av brottslighet och generella missdåd (som drive-by shootings och sånt) finns det gott om cykelbutiker som lämnar dem ute hela natten.

Jag känner att jag bör avsluta med ett gammalt citat: "Du kan låta den hänga ute. Ja, det gör ingenting. Du behöver inte stoppa in den. Nej, det gör ingenting."