2009/06/02

Homestyling

Jo, jag har ju börjat kika på lägenheter med intentionen att kanske, möjligen, någon gång i framtiden köpa mig en lya. Något som chockerat vissa delar av bekantskapskretsen men jag kan lugna er med att jag just nu mest vänjer mig vid tanken och sonderar marknaden genom att gå på några visningar. Undertecknad kommer således inte flytta från Gamlestan i brådrasket och himlen kommer inte falla ned över våra huvuden. När man besöker lägenhetsvisningar så noterar man ganska snabbt att flera av dem uppvisar liknande egenheter som man vanligtvis inte ser i mina kompisars lägenheter; färska snittblommor, levande ljus och frukt som varken är skrumpen eller kantstött. Detta är naturligtvis ett resultat av homestyling. Man har betalt några lirare för att pimpa lägenheten inför försäljningen och en fräsch lägenhet renderar ett högre pris än en sunkig. En del av mig tycker att det hela är ganska fånigt* (särskilt när en av bilderna från lägenheten på mäklarens hemsida är en närbild på en blomma med bildtexten Detaljbild) och därför blir man lite glad när man stöter på en uppenbarligen opimpad lägenhet. Dock så tror jag att ägaren till tvåan vid Redbergsplatsen hade tjänat på att tvätta fönstren, damma bokhyllan, göra rent luftventilen i badrummet och se till att det inte luktade rök i hallen. En vecka efter visningen ligger prospektet fortfarande ute till försäljning...

Man kan också återigen konstatera att den dåliga smaken lever och frodas. Förvånansvärt många nyrenoverade vardagsrum och kök ser för jäkliga ut.

*Jag går givetvis på knepet, tro inget annat

No comments: