2006/05/18

Att tvätta eller inte tvätta

Tröjan som jag brukar ha på Blåvitts matcher behöver tvättas. Jag har tvättid idag. Praktiskt kan man tycka men jag vet inte riktigt om jag vågar tvätta tröjan. Jag började nämligen bära tröjan för fyra matcher sedan, när det blev varmt nog att lägga in den gamla retrojackan i garderoben. Blåvitt har som bekant vunnit sina fyra senaste matcher och det flytet kan ju tänkas brytas om jag tvättar tröjan...

Det finns nog få människor som är så vidskepliga som fotbollssupportrar. Hänger man mycket på fotbollsforum får man höra om folk som måste äta samma typ av frukost varje matchdag annars förlorar laget, man måste ta en viss spårvagn till matchen, Uppsala-baserade ängeln Brokken trodde ett tag att Blåvitt vann om han spelade badminton under matcherna och det finns folk som sett en korrelation mellan hur många öl de druckit innan matchen och hur många mål Blåvitt gjort. De senaste åren har Malmö FF och IFK Göteborg vunnit båda mötena lagen emellan vartannat år. Förra året vann Blåvitt. Enda orsaken till att IFK vann även första mötet i år är förmodligen att signaturen Kaffe-Petter körde Costanza-taktiken och gjorde allting tvärtom under dagen och lyckades därmed bryta jinxen.

Jag anser mig vara vetenskapsman och jag föraktar allt vad andlighet och övernaturliga fenomen heter men tröjan får nog förbli otvättad. Vissa saker chansar man inte med.

No comments: