2006/11/03

Att bo i Calgary

[Uppdaterad]

Enligt uppgift har Calgarys befolkning ökat från ca 850 k till 1000 k under de senaste 4-5 åren, till stor del beroende på den expanderande olje- och gasindustrin. Byggandet av bostäder har inte riktigt hållit samma tempo vilket gör det lite lurigt att hitta sovplats. En omöblerad etta gar loss på ca 1100 CAD, dryga 7000 kr per månad. Kanske funkar om man ar gasexpert och har fet lön. Funkar inte om man är uselt betald post doc. Man är da tvungen att söka alternativa boenden. Mina tre nätter har inneburit tre olika sovplatser. Första natten spenderades på campus i den del av studentlägenheterna som fungerar som hotell. Rent och fint (hotellstandard) men utan frukost till ett pris av ca 100 CAD per natt. En hel månad skulle ga loss på ca 1200 CAD. Andra natten var billigare, 40 CAD, och tillbringades på University Area Home Hotel. En månad dar skulle kosta överkomliga 550 CAD. Haken är dock att rummet var inrett med ett bord, en stol och en tjock madrass på golvet. Ganska sunkigt och rackarns kallt var det. Home Hotel innebar att en kines äger ett hus där han hyr ut tre rum på övervaningen. I källaren bodde ytterligare tre kineser.


Efter att ha kollat in ett boende som skulle kosta 400 CAD som bestod i ett inrett rum i en källare och kök som var kyl, frys och spis i ett pannrum som skulle delas med en annan hyresgäst bestämde jag mig for att hyra ett rum i ett hus 20 min (med buss) från universitet (utkanten av Calgary). Rummet går loss pa hela 700 CAD (ouch!) men kåken ar ny, allt ar fräscht och det finns ett rekordeligt kök som delas med ägaren. Hoppas jag har råd och att jag kan komma överens med ägaren...

1 comment:

Kent Brockman said...

Rummet som du valde verkar ju vara det klart bästa.