2006/11/25

Böcker

mj skickade ett halvdan passning om att svara på några frågor om böcker. Han har fel i att jag inte har tid men lusten att svara på frågorna finns kanske inte riktigt där. Fanken, jag kan inte svara på sånt. Jag läser ju nästan bara Nick Hornby, deckare, technothrillers och militärhistoria, alldeles för lite prettoböcker. Det har blivit så att jag mer läser för att fördriva tid än att verkligen få en stor upplevelse (även om det givetvis finns undantag). Jag läste en massa när jag var yngre precis som mj; Bamse, Fantomen, Fem, Tvillingdetektiverna, Verne, Dumas, Conan Doyle etc. Inför flygresan till Kanada köpte jag en tjock pocket av Tom Clancy i hopp om att få en rekordelig technothriller där man inte behöver tänka för mycket men blir underhållen, precis som jag mindes hans tidigare böcker. Björnen och draken upplever jag dock mest som amerikansk högerpropaganda och snudd på främlingsfientlighet. Hoppas Kafkas Processen som står näst på tur är bättre...

No comments: