2007/09/24

Förra veckans berg - Mount Norquay

De senaste gångerna jag knallat uppför berg har det varit rätt kallt på toppen, jag har haft mössa på toppfotot och knappt druckit hälften av de 2,5 l vatten jag brukar ha med mig. Därför tog jag med mer kläder och mindre vatten till Mt Norquay förra veckan. Givetvis var det varmt och strålande sol...



Mount Norquay har en skidanläggning och man börjar med att vandra uppför slalombacken, därefter blir det roligare scrambling med en del klätterinslag. För en gångs skull var klippan ganska fast och det var inte vanligt att man fick sitt handgrepp i handen. Mt Norquay är en hästsko-formad kam med två "falska" topppar innan man når den högsta punkten, 2522 m.ö.h.


Efter lunch och tupplur i solskenet på toppen vände vi hemåt med intentionen att undvika en av de falska topparna genom att traversera runt den. Vi blev dock för kaxiga och traverserade inte tillräckligt långt ned utan hamnade i en ravin som vi inte kunde passera. Det hela slutade med vi klättrade upp och över toppen i alla fall. Återfärden bjöd på en del delvis exponerad nedklättring men det var aldrig så att det kändes obehagligt. På det stora hela en av mina favoriter så här långt. Picasa.


Banff och Mount Rundle i bakgrunden.

No comments: